Humanistyczne aspekty koncepcji Kodálya (Zeszyty naukowe 8)

Zeszyty naukowe 8 / Humanistyczne aspekty koncepcji Kodálya

(...) W niniejszym tomie publikujemy materiały z dwóch imprez naukowych, których dorobek również - jak sądzimy - wart jest upowszechnienia. Były to:
- seminarium pt. "Humanistyczne aspekty koncecji Kodálya", zorganizowane w IPM w dniu 29 lutego 1979 roku,
- seminarium pt. "Perspektywa antropologiczna wiedzy o muzyce i jej znaczenia dla kształcenia i wychowania muzycznego", zorganizowane w IPM w dniu 10 kwietnia 1980 roku.
Matriały z obu seminariów łączymy w tej publikacji nieprzypadkowo. Mimo niezależności tematycznej i różnych powodów, dla których seminaria te były organizowane, łączy je dominująca w obu imprezach nuta sięgania głębiej, do podstaw myśli i praktyki w dziedzinie muzycznej edukacji. Seminarium "antropologiczne" charakteryzowało się pod tym względem pewną swobodą i większą ogólnością podejmowanej problematyki. Seminarium "kodalyowskie" było przykładem, jak to ogólniejsze, filozoficzne spojrzenie, jest potrzebne i płodne w zastosowaniu do szczegółowej koncepcji metodycznej. (...).
 

źródło: Zeszyty naukowe 8, "Od Redakcji" - W.Jankowski

 
 

 

 
 

 

 
  
 
 
 
seria: Zeszyty naukowe. Tom 8.
red.: Wojciech Jankowski.
wyd.: Akademia Muzyczna im. F. Chopina. Warszawa 1982.

 

 

SPIS TREŚCI

 

Od Redakcji   (Wojciech Jankowski)  .......... 8

Humanistyczne aspekty koncepcji Kodálya - Materiały z Seminarium  ......... 11

Wprowadzenie  ......... 13

Zagajenie Seminarium   (Wojciech Jankowski)  .......... 14

System Kodálya - Podstawy i upowszechnienie   (Hanna Piliczowa)   ......... 16

Problem związku ideałów wychowawczych i twórczości Kompozytorskiej Zoltána Kodálya   (Piotr Dahlig)  ......... 44

Kodalyowska idea muzyki jako swoistego języka - Rola muzyki ludowej   (Katarzyna Dadak-Kozicka)  .......... 49

Metoda Kodálya w świetle wyników testów zdolności muzycznych   (Magdalena Bogdan)  ......... 55 

Duskusja  ......... 60

 

Antropologiczna perspektywa wiedzy o muzyce i jej znaczenie dla kształcenia i wychowania  muzycznego - Materiały z Seminarium  ......... 69

Wprowadzenie  ......... 71

Zagajenie Seminarium   (Wojciech Jankowski)  ......... 73

Referat wprowadzający   (Katarzyna Dadak-Kozicka)  ......... 75

Duskusja  ......... 85

Osoby zabierające głos w dyskusji  ......... 123