Śpiewajże mi jako umiesz (Katarzyna Dadak-Kozicka)

Muzykowanie w szkole według koncepcji Kodálya
 
 

Śpiewajże mi jako umiesz

 
Praca ta - przeznaczona głównie dla nauczycieli muzyki i studentów wychowania muzycznego - jest propozycją spojrzenia na polską muzykę ludową od strony jej szczególnych wartości (muzycznych, ogólnorozwojowych, wychowawczych, metodycznych) dla edukacji. Może być ona wykorzystywana zarówno w szkołach ogólnokształcących, jak i muzycznych. Inspirowana jest dziełem Kodálya i wiele zawdzięcza niektórym światowym adaptacjom kodalyowskim m.in. francuskiej J. Ribiere-Raverlat oraz amerykańsko-kanadyjskiej w wersji znanej z prac Lois Choksy. W porównaniu z tamtymi pracami skupia większą uwagę na problematyce wychowawczej i ogólnokształcącej (zagadnienie polifunkcyjności muzyki). Wydaje się bowiem, iż jest ona szczególnie istotna i zaniedbana. Najważniejszą kwestią jest formowanie właściwej postawy wobec muzyki i jej roli w życiu. Chodzi o kształcenie zamiłowania, rozumienia i umiejętności przyswajania muzyki tak, by stała się ona sposobem życia dla każdego człowieka. W kulturach tradycyjnych tak muzyka funkcjonowała i są przykłady, że może być tak obecnie.
 

źródło: Śpiewajże mi jako umiesz, "Od Autorki" - K.Dadak-Kozicka

 
 
(...) Nawiązanie do koncepcji Kodálya w tej pracy polega na: wykorzystaniu rodzimego folkloru jako podstawy edukacji muzycznej; wyeksponowaniu śpiewu, czyli aktywnego sposobu uprawiania muzyki, dostępnego każdemu; kształceniu poczucia tonalności i formy pieśni (a  zatem i czystego muzykalnego śpiewu) przez stosowanie tzw. solmizacji relatywnej.
 
(...) I choć zasadniczo pieśni są przeznaczone dla klas I-V, mogą być też wykorzystane w klasach starszych, oraz w szkołach muzycznych. Oczywiście należy dokonać za każdym razem przemyślanego wyboru spośród pieśni, zachowując zasady porządkujące zbiór.
 

źródło: Śpiewajże mi jako umiesz, "O wartościach muzyki ludowej i założeniach kodalyowskiej edukacji" - K.Dadak-Kozicka

 
 

  

 
tytuł: Śpiewajże mi jako umiesz. Muzykowanie w szkole według koncepcji Kodálya.
autor: Katarzyna Dadak-Kozicka.
Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1992.
SPIS TREŚCI

 

Od Autorki  .......... 5

O wartościach muzyki ludowej i założeniach kodályowskiej edukacji  ......... 7

Pierwszy etap nauki  ......... 16
Wyliczanki. Zabawy muzyczne. Kołysanki. Folklor dziecięcy w skali durowej w zakresie tercji do septymy. Dwumiar. Początki trójmiaru. Prosta polirytmia.
 
Drugi etap nauki  .......... 53
Piosenki-zabawy. Piosenki taneczne śląskie i małopolskie w skali durowej. Krakowiaki. Piosenki w skali eolskiej i molowej. Początki wielogłosu. Rytmy synkopowane.
 
 
Trzeci etap nauki  ......... 85
Góralszczyzna: przyśpiewki ozwodne, wierchowe, krzesane oraz marsze w skali durowej i góralskiej. Wielogłos. Śpiew rubato.
 
 
Czwarty etap nauki  ......... 118
Pieśni w rytmie chodzonego, poloneza, mazura, oberka, kujawiaka w skalach durowych i modalnych. Pieśni taneczne różnych regionów. Ku improwizacji.
 
 
Piąty etap nauki  ......... 161
Ballady i pieśni obrzędowe w skali eolskiej i pentatonicznej z Mazowsza, Kurpiów i Podlasia.
 

Aneks.......... 180

Indeks  ......... 206

Źródła muzyczne  ......... 211

Wybrane pozycje bibliograficzne  ......... 212