



25th
International Kodály Symposium 2021 - ON-LINE 9 - 13 sierpnia 2021 ON-LINE Read the Full StoryP
olska muzyka tradycyjna - w programie studiów podyplomowych Akademii Muzycznej w Katowicach Read the Full Storyi edukacji wczesnoszkolnej, studentów kierunku edukacja przedszkolna
i wczesnoszkolna, a także dla osób pracujących z małymi dziećmi oraz rodziców. Read the Full Story
Stowarzyszenie im. Zoltána Kodálya w Polsce
P
W samym końcu grudnia (28) ub. roku zmarła w Budapeszcie Profesor Erzsébet Szőnyi, niezrównana znawczyni i propagatorka relatywnej metody kształcenia słuchu i w ogóle tzw. kodalyowskiego solfeżu. Piszę „tzw.”, gdyż solfeż, który w słynnej w świecie koncepcji muzyczno-edukacyjnej Zoltána Kodálya jest tylko jednym z jej fundamentów (obok śpiewu, zwłaszcza chóralnego i folkloru i specjalnie dobieranej muzyki). Był tyleż dziełem samego Kodálya co takich Jego współpracowników jak Erzsébet Szőnyi właśnie. Była Ona w pewnym okresie (studiów Akademii im. Liszta w Budapeszcie) jego uczennicą, by stać się również współpracowniczką w dziele propagowania, jako dyrygentka chórów, najwartościowszej muzyki chóralnej, w tym kompozycji Kodálya, przeznaczonych na chóry dziecięce. Jeśli chodzi o sam solfeż, to właśnie tym fundamentalnym dziełem, wydanym już w r. 1953, stało się 3-tomowe studium a zarazem podręcznik akademicki „Metodologia czytania i pisania muzycznego” (Musical Reading & Writing, wyd.1966, 1973.2003, Editio Musica, Bpest), w znanej w całym świecie wersji anglojęzycznej, w którym, ściśle według wskazań Mistrza, przedstawiła zasady zastosowania metody relatywnej (choć nie tylko) do nauki muzyki na wszystkich szczeblach i zakresach, od przedszkola do studiów wyższych. Co, nawiasem mówiąc stało się jedną z przyczyn utożsamiania koncepcji Kodálya z metodą (relatywną) kształcenia słuchu, odtąd zwaną właśnie „metodą Kodálya”. Nie całkiem trafnie, gdyż, po pierwsze, studium Erzsébet Szőnyi było przede wszystkim adaptacją i twórczym rozwinięciem różnych rozwiązań w tej dziedzinie, znanych i stosowanych w zasadzie od J.J. Rousseau (a nawet wcześniejszych, średniowiecznych, jak Guido z Arezzo), przez francuskich metodyków śpiewu, jak chociażby Galin – Paris – Chevé, niemieckich (F. Jöde, Agnes Hundoegger), przede wszystkim zaś Anglika Johna Spencera Curvena. Które to rozwiązania wykorzystał już w r. 1944, rzeczywiście z inspiracji Kodálya, węgierski metodyk śpiewu, Jenó Ádám, tworząc pierwszą węgierską „metodykę nauczania śpiewu w oparciu o system relatywnej notacji solfeżu”. W doborze materiału muzycznego korzystając nie tylko z jego wskazówek ale i pieśni.
Czytaj więcej...
Więcej artykułów…
Myśli Zoltána Kodálya:

Polecane:
- Akademia Przedszkolaka
- 25 Międzynarodowe Sympozjum Kodályowskie 2021
- Basic Information
- Call for Papers
- The 25th International Kodály Symposium 2021
- Muzyka tradycyjna
- Wspominam Profesor Erzsébet Szőnyi (Wojciech Jankowski)
- Ludowe dziecięce zabawy muzyczne. Teoria i praktyka (Dominika Lenska)
- Kurs edukacyjny
- Muzyka ludowa w edukacji małego dziecka. Pomoc dydaktyczna dla nauczycieli przedszkola i rodziców (Dominika Lenska)
- Relacja z konferencji Kodály 2017 - tradycje muzyczne w rodzinie, edukacji i kulturze. (Ewa Cichoń)
- Projekt "Nuty na wierzbie"